Dodatkowe zobowiązanie podatkowe

Dodatkowe zobowiązanie podatkowe – zmiany od 1 stycznia 2017 r. tzw. „sankcja VAT- owska”,
Zgodnie z uchwalonym przez Sejm projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, od 1 stycznia 2017 r., zostanie wprowadzona tzw. „sankcja VAT- owska”, czyli dodatkowe zobowiązanie podatkowe w przypadku nierzetelnego rozliczania podatku od towarów i usług.

• Projekt przewiduje dodanie art. 112b, w ustawie o VAT, który będzie stanowił, że w razie stwierdzenia, iż podatnik:
  • w złożonej deklaracji podatkowej wykazał:
    • kwotę zobowiązania podatkowego niższą od kwoty należnej,
    • kwotę zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego wyższą od kwoty należnej,
    • kwotę różnicy podatku do obniżenia podatku należnego za następne okresy wyższą od kwoty należnej,
    • kwotę zwrotu różnicy podatku lub kwotę zwrotu podatku naliczonego, lub kwotę różnicy podatku do obniżenia podatku należnego za następne okresy, a powinien wykazać kwotę zobowiązania podatkowego podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego,
  • nie złożył deklaracji podatkowej oraz nie wpłacił kwoty zobowiązania podatkowego – naczelnik urzędu skarbowego lub organ kontroli skarbowej określi odpowiednio wysokość tych kwot w prawidłowej wysokości oraz ustali dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości odpowiadającej 30% kwoty zaniżenia zobowiązania podatkowego lub 30% kwoty zawyżenia zwrotu różnicy podatku, zwrotu podatku naliczonego lub różnicy podatku do obniżenia podatku należnego za następne okresy.

Jeżeli jednak, po zakończeniu kontroli podatkowej albo w trakcie prowadzonego postępowania kontrolnego, podatnik złoży korektę deklaracji uwzględniającą wszystkie stwierdzone nieprawidłowości i wpłaci kwotę zobowiązania podatkowego lub zwróci nienależną kwotę zwrotu lub podatnik, który nie złożył deklaracji podatkowej oraz nie wpłacił podatku złoży taką deklarację podatkową i wpłaci kwotę zobowiązania podatkowego – wysokość dodatkowego zobowiązania podatkowego wyniesie tylko 20%.

• Powyższa „sankcja VAT-owska” nie będzie stosowana w trzech przypadkach:
  • jeżeli przed dniem wszczęcia kontroli podatkowej przez naczelnika urzędu skarbowego lub postępowania kontrolnego przez organ kontroli skarbowej podatnik dokona odpowiedniej zmiany deklaracji podatkowej oraz wpłaci do urzędu skarbowego kwotę wynikającą ze zmiany deklaracji podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę;
  • w zakresie ustalania dodatkowego zobowiązania, w przypadku gdy zaniżenie kwoty zobowiązania podatkowego lub zawyżenie kwoty zwrotu różnicy podatku, zwrotu podatku naliczonego lub różnicy podatku do obniżenia podatku należnego za następne okresy, będzie wiązało się z:
    • popełnionymi w deklaracji błędami rachunkowymi lub oczywistymi pomyłkami,
    • nieujęciem podatku należnego lub podatku naliczonego w rozliczeniu za dany okres rozliczeniowy, a podatek należny lub podatek naliczony został ujęty w poprzednich okresach rozliczeniowych lub w okresach następnych po właściwym okresie rozliczeniowym, jeżeli nastąpi to przed dniem wszczęcia kontroli podatkowej przez naczelnika urzędu skarbowego lub postępowania kontrolnego przez organ kontroli skarbowej;
    • w zakresie ustalenia dodatkowego zobowiązania w stosunku do osób fizycznych, które za ten sam czyn ponoszą odpowiedzialność za wykroczenie skarbowe albo za przestępstwo skarbowe.
  • Natomiast, w zakresie, w jakim zaniżona kwota zobowiązania podatkowego, zawyżona kwota zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego itp., będzie wynikała w całości lub w części z obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikające z faktur, które:
  • zostały wystawione przez podmiot nieistniejący,
  • stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane – w części dotyczącej tych czynności,
  • podają kwoty niezgodne z rzeczywistością – w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,
  • potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i art. 83 Kodeksu cywilnego – w części dotyczącej tych czynności
    – wysokość dodatkowego zobowiązania podatkowego w części dotyczącej podatku naliczonego wynikającego z powyższych faktur zostanie podwyższona i będzie wynosiła 100%.

Zgodnie z art. 10 projektu, powyższe przepisy nie będą stosowane do okresów rozliczeniowych przypadających przed dniem 1 stycznia 2017 r.